CENY TRILOBIT JSOU ROZDÁNY, HLAVNÍ CENU ZÍSKAL FILM NEZANECHAT STOPY

Ceny TRILOBIT udílené Českým filmovým a televizním svazem FITES za mimořádná audiovizuální díla byly vyhlášeny 22. 1. 2022 na slavnostním ceremoniálu, který se poprvé uskutečnil v areálu evropského laserového výzkumného centra ELI Beamlines Fyzikálního ústavu AV ČR v Dolních Břežanech. Ceremoniál vysílala živě ČTart. Jedny z nejstarších filmových cen již po pětatřicáté poukázaly na díla s výraznou uměleckou kvalitou a s etickým a společenským přesahem.

 

HLAVNÍ CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2022 získali producenti Aneta Hickinbotham a Leszek Bodzak a režisér Jan Pawłov Matuszyński za film NEZANECHAT STOPY

Porota oceňuje tento polsko-francouzsko-český koprodukční film pro skvěle umělecky uchopené zobrazení praktik totalitní moci. Příběh marného boje o spravedlnost a důstojnost je inspirovaný skutečnými událostmi z komunistického Polska 80. let dvacátého století. Pojednává o zdánlivé bezmoci běžných lidí, kteří se, ač právě oni komunistický režim pomáhali svrhnout, spravedlnosti nedočkali. Zároveň je film výpovědí o aroganci a cynismu diktátorských režimů napříč prostorem i časem.

Diplom, Hlavní cena TRILOBIT (PDF) – CZ

Diplom, Hlavní cena TRILOBIT  (PDF) – PL

 

CENU TRILOBIT 2022 získal David Sís za režii dokumentárního filmu SNY O TOULAVÝCH KOČKÁCH

Cena byla udělena za výraznou poetickou formu filmové dokumentace života a tvorby původem českého výtvarníka, autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovaných filmů Petra Síse. Ten žije od osmdesátých let minulého století v New Yorku, kde vytvořil velké množství ojedinělých výtvarných děl. Dokument jeho sourozence, režiséra Davida Síse, představuje oba bratry v dialogu o poezii, kráse a cestě hledání prostoru pro svobodnou uměleckou tvorbu. Podobně jako jejich „rozpohybovaná“ kočka, která v animovaných sekvencích prochází Sísovými obrazy a ilustracemi.

Diplom, Cena TRILOBIT (PDF) – Sny o toulavých kočkách

 

CENU TRILOBIT 2022 obdrželi za scénář Tomáš Feřtek, Matěj Podzimek a Michal Reitler a za režii Tereza Kopáčové a Tomáš Mašín tvůrci televizního seriálu OCHRÁNCE

Desetidílný původní český seriál se scenáristicky i realizací – včetně citlivé práce s herci, kteří tu podávají vesměs nadstandardní výkony – vymyká domácí i zahraniční seriálové konfekci. Zdánlivě neřešitelný kulatý čtverec umění a masovosti na Kavčích horách vyřešit umějí. Recept tentokrát spočíval v napínavé nejednoznačnosti jednotlivých kauz i charakterů a v preferenci postoje nejodvážnějšího, kterým je havlovská slušnost.

Diplom, Cena TRILOBIT – Ochránce (PDF)

 

CENU TRILOBIT 2022 získala Michaela Pavlátové za výtvarnou složku a režii  animovaného filmu MOJE SLUNCE MAD

Oceněný film líčí osudy české studentky, která se přivdala do afgánské rodiny žijící v Kábulu, kde poznává život patriarchální společnosti pevně svázaný rodinnými a náboženskými tradicemi. Sledujeme nikoliv černobíle zobrazený střet západní a muslimské kultury, kdy strach z jinakosti vede k nenávisti a agresivitě. Navzdory scénám vzájemného nepochopení i krutosti, je snímek i příběhem o lásce a naději, naivitě, omezenosti i toleranci a hledání osobního štěstí. Je vyprávěn hravě, s lidskostí a ironickým humorem, v úchvatné výtvarné i filmařské kvalitě

Diplom, Cena TRILOBIT (PDF) – Moje slunce Mad

 

CENU TRILOBIT 2022 obdržel Miroslav Bambušek za scénář a režii hraného filmu LIDI KRVE

Porota TRILOBITU tradičně preferuje netradiční, originální básnické myšlení, které u filmu nemůže být jiné než myšlení v obrazech. Proto nemohl ujít její pozornosti celovečerní hraný debut dramatika a divadelního režiséra Miroslava Bambuška. Hra barev a rozpoutaná vizuální imaginace tu není jen mechanickým naplněním surrealistických pouček. Odkrývá zasuté vrstvy společenského nevědomí, kam jsme většinově vytěsnili stíny minulosti, jakým je i trauma z nikdy nepotrestaných českých poválečných zločinů na německých civilistech.

Diplom, Cena TRILOBIT (PDF) – Lidi Krve

 

CENU TRILOBIT 2022 obdržela autorka námětu, scenáristka a režisérka Adéla Komrzý za film JEDNOTKA INTENZIVNÍHO ŽIVOTA

Empatie, lidskost, respekt a otevřenost – to jsou principy, s nimiž lékaři paliativní péče přistupují k pacientům na konci jejich životní cesty. Podobně pojala svou autorskou dokumentární esej i Adéla Komrzý. Díky tomu není její film pochmurnou zprávou o posledních dnech nevyléčitelně nemocných, ale poselstvím naděje naplnit život do poslední chvíle a dožít ho důstojně. Názorně ukazuje, že paliativní péče je daleko více než péče o tělo nevyléčitelně nemocných, péčí o jejich duši.

Diplom, Cena TRILOBIT (PDF) – Jednotka intenzivního života

 

CENU VLADISLAVA VANČURY 2022 obdržel hudební skladatel, dirigent, herec, mág i labužník života Jan Klusák za celoživotní dílo, jímž přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální i divadelní tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu.

Už léta sním o tom, že by se kromě cen za mimořádné herecké výkony udílely i ceny za mimořádné výkony neherecké. Výkony osob v herectví nevyškolených, vynikajících v  jiných oborech, ale přesto výkony jedinečné, profesionálními rutinéry nezastupitelné. Ta cena by byla pojmenována třeba podle Jiřího Šlitra, Leoše Suchařípy, Josefa Šebánka či Ladislava Smoljaka. (Ostatně herecký styl Cimrmanů si bez excelentních neherců vůbec nelze představit). Kdyby taková cena existovala, byl by už dávno jejím laureátem renesančně všestranný skladatel a literát Jan Klusák.
Sluší se ale nejprve připomenout aspoň některé jeho opusy hudební, od volné fantazie Nové hudby (Čtyři malá hlasová cvičení na texty Franze Kafky) až k pevnějším tvarům operním (Zpráva pro akademii podle Kafky, Filoktétes dle Sofokla, původně cimrmanovský Úspěch českého inženýra v Indii). A je tu moře hudby k hraným, dokumentárním, animovaným filmům, k televizním i divadelním inscenacím (od raného Zábradlí, Semaforu, Divadla Za branou, až po Národní). Rozpětí od technik seriálních až k seriálům. Československá nová filmová vlna je bez jeho hudebního podílu nemyslitelná. A co podíl (ne)herecký?
Klusákovou životní rolí byl jistě Rudolf v Němcově O slavnosti a hostech. Zde se mu pod infantilní šaškovskou maskou vylíhl „nebezpečný psychopat, zlo, které i v odpudivosti fascinuje“ (Stanislava Přádná). Jakýsi estébácký Mefistofeles 20. století. Nesnesitelně familiární, a nám zlověstně povědomý i v 21. století. Do smrti nezapomenu to gesto, s nímž se zavěsí své oběti do podpaží a rázuje s ní do pravděpodobného pekla.
Jinou odpudivostí fascinuje uprostřed orientálního přepychu jako posedlý erotoman, který hučí své banality do blonďaté Sedmikrásky ve stejnojmenném filmu Věry Chytilové. Byl i tady plně svůj, stejně jako v klobouku pološíleného kabalisty a mága Neftali Ben Chaima v Brdečkově Posledním Golemovi. Skvělým příkladem jeho „nehereckého“ osobního  nasazení je i komentátor ve Špátově Variaci na téma Gustava Mahlera. Projev stejně sopečné povahy jako u dirigenta Václava Neumanna a fotografa Jaroslava Krejčího.
Podle Ester Krumbachové je Jan Klusák živým naplněním Sókratových slov z Faidra: „Duše je to, co se samo od sebe pohybuje, ničím nejsouc pohybováno“.

Pane Klusáku, moc si Vaší práce i postojů vážíme a smekáme klobouk. Vy – prosím – nechte na hlavě.

(S použitím části textu Jana Bernarda Vladimír Just)

Diplom, Cena Vladislava Vančury (PDF)

Laudatio Jan Klusák (PDF)

 

CENU MOC BEZMOCNÝCH získali Adéla Špaljová Tomáš Etzler za film NEBE

Brilantní, hluboce lidská zpráva o životě lidí s handicapem v současné Číně názorně dokazuje, že podstata každého systému se projevuje v jeho vztahu k těm nejbezbrannějším. Dlouholetá znalost prostředí umožnila reportérovi s buldočí odvahou Tomáši Etzlerovi, za vydatné pomoci spolurežisérky a střihačky Adély Špaljové, zaznamenat příběh skupinky takových lidí. Lidí se štěstím, že se dostali do církevního hospicu, kde obětavé pečovatelky čelí tlaku nelidského režimu. Osobní příběhy se ve filmu prolínají s nemilosrdnými pohledy do temných zákoutí navenek úspěšné, a i u nás leckým obdivované, totalitní velmoci.

Diplom, Cena Moc bezmocných (PDF)

 

ZCELA ZVÁŠTNÍ CENA – CITRÓN Adresátem této kritické ceny se stala Česká televize za dramaturgický plán hrané seriálové tvorby na rok 2022

Televize veřejné služby nemá za peníze koncesionářů dělat to, co jim komerční kanály poskytují za své. Proto nemá smysl bojovat o téhož diváka a na témže hřišti, na kterém se mezi sebou utkávají televize existenčně závislé na počtu uhranutých diváků –například bezduchými imitacemi zahraničních kriminálních seriálů. Dramaturgickému výhledu na rok 2022 však právě takové seriály dominují. Předloňský Most či nedávný Ochránce jsou názorné příklady dlouho vyhlížených vlaštovek, které nové jaro na Kavčí Hory ani letos nepřinesou.

Diplom, Zcela zvláštní cena – Citrón (PDF)

 

Comments are closed.